MERKAVA DISAAT KEHANCURAN

Merkava Disaat Kehancuran

Pengenalan


Merkava (god Chariot) merupakan sebuah kereta kebal utama milik Pasukan Pertahanan Israel (IDF). Sejak awal tahun 1980-an, empat versi utama telah diaturgerak. Nama "Merkava" diterbitkan dari nama program pembangunan IDF.



Merkava merupakan Kereta Kebal milik Israel yang dikatakan paling berkuasa telah di cipta oleh Israel dalam usaha mempertingkatkan lagi pertahanan ketenteraan mereka dalam peperangan. Ia tersenarai dalam TopTen Military Tank yang meletakkan kereta kebal Merkava ini ditangga ke-9.(sumber). Pengubahsuaian demi pengubahsuaian juga telah dilakukan terhadap kereta kebal Merkava ini terutamanya dari sudut keupayaan untuk menyerang (attacking) dan pertahanan (defensive).

Video kegagalan dan kemusnahan merkava Israel di dalam perang Lubnan 2006









Kemusnahan kereta kebal Merkava menimbulkan tanda-tanya kepada Israel yang begitu yakin kereta kebal mereka begitu ampuh dan sukar di hancurkan, lebih-lebih lagi oleh senjata pejuang Hizbullah. Tersentak dengan kekalahan itu, Israel telah menggunakan helikopter pula untuk menyerang kota Kyiam, namun ia masih gagal. Akhirnya dengan kedua-dua bentuk serangan oleh Isreal terhadap wilayah Lubnan itu Gagal dan di kalahkan oleh pejuang Hizbullah, sehingga hari ini tentera Israel masih tidak mampu menawan Lubnan hatta wilayah kecil di sana sehingga pemimpin Hizbullah, Hassan Nasrallah menyatakan dalam pidatonya yang terkenal, “Israel lebih lemah dari sarang labah-labah” .

PENGENALAN kornet ATGM



ATGM (Anti Tank Guided Missile) atau pelancar misil anti kereta kebal adalah merupakan senjata penting dalam peperangan darat masa kini.Oleh itu sistem ATGM METIS-M ini di reka khusus untuk menembusi/memusnahkan kenderaan berperisai moden yang mempunyai bahan pelindung tambahan seperti ERA (explosive reative armour), kubu pertahanan dan juga tempat letak senjata, serta sasaran-sasaran yang terpilih.

Dihasilkan oleh KBP Instrument Design Bureau dari Rusia. Mula digunakan oleh tentera Rusia dalam tahun 1992. Sistem peralatan Metis-M terdiri dari 9M131 (9M131F) ATGM; Pelancar 9P151 ; 1PBN86-VI thermal sight.

Sistem yang digunakan oleh Metis-M ATGM ialah "semiautomatic guidance system transmitted over wire link" iaitu sistem yang tidak memerlukan peralatan yang terlalu canggih dan mahal seperti gyroscopic coordinator, elektronik unit dan bateri pakai buang.

Sistem Metis-M ini hanya dikendalikan oleh seorang anggota, manakala anggota yang lain boleh membawa peluru dan lain-lain peralatan tambahan. Jenis-jenis peluru berpandu anti kereta kebal yang digunakan oleh ATGM ini ialah HEAT 9M131 yang berupaya merobek perisai yang dilindungi Oleh ERA (Explosive Reactive Armour) setebal 850mm, Kenderaan berperisai ringan, kubu-kubu pertahanan (bunker) dan pos-pos kawalan senjata.

Peluru anti-tank thermobaric (HE) yang mampu memusnahkan sasaran seperti bangunan, struktur bangunan dan sebagainya. Jarak tembakan maksimum Metis (M) mampu menjangkau 1.5 km dan minima ialah 0.8km.

Sistem ini terbukti berkesan apabila ianya digunakan dalam perang Lubnan diantara pejuang Hizbullah dan Regim Israel pada 2006. Menurut sumber dari Israel, sistem senjata ini sangat berjaya,malahan banyak kereta kebal Merkava Israel di musnahkan oleh pejuang-pejuang hizbullah...


Wallahu'alam....

Oleh: Mohd Faizal Mohd Nan

Artikel "MERKAVA DISAAT KEHANCURAN" yang tersiar di halaman hasnulhadiahmad.blogspot.com para pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat hasnulhadiahmad.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan,hendaklah memohon keizinan terlebih dahulu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

PENGIKUT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...