Keangkuhan Israel "Mavi Marmara"

Mavi Marmara

Masihkah anda mengingati peristiwa berdarah yang berlaku pada 31 Mei 2010 yang lalu,pukul 4:30 pagi di Perairan antarabangsa di Laut Mediterranean,dimana tentera Israel secara kejam,angkuh dan tidak bertamadun tanpa berperikemanusiaan bertindak merampas Armada Gaza,serta membunuh beberapa para sukarelawan aktivis secara kejam dan tragis.Walaupun peristiwa itu sudah berlalu,namun ia masih segar dalam ingatan kita.

Peristiwa rampasan Armada Gaza, diberi nama kod Operasi Sea Breeze oleh Pasukan Pertahanan Israel (IDF),bertindak memecah masuk dan merampas enam kapal yang menganggotai Flotila Pembebasan Gaza.

Flotila yang dianjurkan oleh Gerakan Pembebasan Gaza dan Yayasan Hak Asasi Manusia, Kebebasan dan Bantuan Kemanusiaan (IHH) dari Turki, cuma memecah masuk kepungan Gaza untuk menghantar bantuan kemanusiaan serta mengumpul bekalan ke dalam Genting Gaza.

Enam kapal tersebut berkumpul dekat Cyprus, lalu bertolak pada 30 Mei 2010 dengan mengangkut 663 orang dari 37 buah negara.

Pasukan komando Israel mula merampas kapal-kapal tersebut dalam kawasan perairan antarabangsa di Laut Mediterranean setelah flotila tersebut mengingkari tuntuan Israel agar barang muatannya diperiksa di pelabuhan Ashdod agar barang-barang yang dibenarkan oleh Israel dihantar melalui jalan darat.

Para aktivis di atas kapal terbesar dalam armada ini, iaitu MV Mavi Marmara.Para aktivis terbabit turut bersemuka dengan pasukan komando khas Shayetet 13(IDF) yang turun dari helikopter ke geladak kapal. Sembilan orang ahli Bantuan Kemanusiaan(IHH) dibunuh dengan kejam oleh komando Israel, puluhan lagi cedera, dan ratusan yang lain ditahan.Sekurang-kurangnya tujuh komando Israel turut tercedera.

Askar Israel berkata mereka hanya mengacukan senjata sebaik sahaja nyawa mereka terancam,mereka mendakwa bahawa ada tentera Israel dipukul dengan batang besi dan pisau oleh para sukarelawan.Ada Sukarelawan menolak mereka ke dek bawah dan hendak menangkap mereka untuk dijadikan tebusan.

Akibatnya,beberapa tentera komando Israel mengambil tindakan bodoh terpaksa terjun ke dalam laut gara-gara untuk menyelamatkan diri mereka.Padahal kita semua tahu dakwaan itu tidak benar.Itu semua alasan yang di buat-buat oleh pihak Israel semata-mata untuk mengendurkan bantahan seluruh dunia yang di hadapi oleh mereka.

Di Cyprus, Greta Berlin selaku ketua Gerakan Pembebasan Gaza menafikan tuduhan tentera Israel itu.Aktivis Sukarelawan mendakwa,bahawa Komando Israel yang memulakan tembakan ke arah kapal sejurus turun dari helikopter.

Peristiwa ini mencetuskan pelbagai reaksi,kecaman dan bantahan dari masyarakat Antarabangsa, termasuk kecaman dari NGO yang bukan Islam(non muslim), dan juga tunjuk perasaan dan rusuhan di seluruh dunia.

Majlis Keselamatan PBB mengutuk dan berkata: "tindakan-tindakan yang mengakibatkan kematian orang awam secara sengaja", serta menyeru agar siasatan yang adil dapat dijalankan selepas serbuan haram dan kejam yang di lakukan oleh pihak tentera Israel terhadap sukarelawan di perairan Antarabangsa,dan menuntut orang-orang awam yang berada dalam tahanan Israel,segera di bebaskan.

Israel kemudian membalas hasratnya untuk membebaskan tahanan bukan rakyat Israel lalu menghantar mereka pulang ke negara masing-masing.Peristiwa ini turut mengeruhkan lagi hubungan antara Turki dan Israel sehingga keadaan menjadi tegang.

Israel menolak gesaan PBB untuk adakan siasatan menyeluruh oleh pihak PBB,bagi mencari bukti dan siasatan punca kezaliman itu di lakukan.Tapi Sebaliknya,Israel pula telah membentuk satu suruhanjaya siasatan tempatan dari pihaknya sendiri untuk menyiasat rampasan ini yang diketuai oleh hakim Mahkamah Agung bersara Jacob Turkel dan disertai dua pemerhati antarabangsa yang tidak mengundi.

video dibawah menunjukkan bantuan kemanusian yang di hulurkan oleh para sukarelawan dari 37 buah negara Islam dan bukan Islam,termasuk malaysia sebelum berlepas dari Negara Turki.



Antara video kekejaman Tentera Israel terhadap mangsa-mangsa rampasan Armada Gaza di dalam kapal Marvi Marmara.



Video Reaksi masyarakat Antarabangsa selepas tentera Israel menyerbu secara haram 'MARVI MARMARA' yg membunuh 8 orang rakyat Turki dan seorang warga amerika yang berketurunan Turki,majoriti semuanya aktivis Islam.



Semoga Allah s.w.t mencucuri Rahmat keatas mangsa-mangsa yang terbunuh dan memasukan mereka di kalangan orang-orang yang soleh dan beriman..AMIN...

Sila berikan komen dan pendapat anda mengenai Artikel diatas..sebagai tanda anda menyokong dan bersimpati terhadap penderitaan "rakyat palastin"...peace,no war!!! viva palastine...


Wallahu'alam....

Oleh: Mohd Faizal Mohd Nan

Artikel "KEANGKUHAN ISRAEL MAVI MARMARA" yang tersiar di halaman hasnulhadiahmad.blogspot.com para pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat hasnulhadiahmad.blogspot.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan,hendaklah memohon keizinan terlebih dahulu.

1 ulasan:

umat Islam jgn lalai atas tindakan yahudi laknat ni

Catat Ulasan

PENGIKUT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...