Cinta Yang Wajib Allah Dan Rasul-Nya

Cinta Allah Dan Rasul-Nya

Dalam kitab Ihya` Ulumuddin karangan Imam Ghazali : Sesungguhnya ulama’ telah bersepakat bahawa cinta semata-mata untuk Allah dan Rasul adalah wajib. Bagaimanakah kita diwajibkan untuk mencintai suatu yang tidak nampak pada pandangan mata dan bagaimanakah pula ditafsirkan cinta dengan ketaatan.

Taat menyusul selepas cinta, kerana cintalah yang membuahkan ketaatan. Jadi, tidak dapat tidak didahulukan cinta dan menyusul kemudiannya ketaatan kepada siapa yang dicintai. Dalil bahawa perlu meneguhkan cinta kepada Allah swt adalah firman Allah swt yang bermaksud :

“Allah kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Allah….” [Al- Maidah : 54 ]

Dan juga firman Allah,maksudnya :

“Dan orang yang beriman lebih cinta kepada Allah…” [Al-Baqarah : 165 ]

Diriwayatkan daripada At Tarmizi,maksudnya :

Seorang lelaki berkata kepada Rasulullah saw “Aku menyintaimu” Bersabda Rasulullah saw: “Bersedialah kamu untuk menanggung kemiskinan” . Lelaki itu berkata lagi : “Aku menyintai Allah swt”. Rasulullahsaw bersabda : “Bersedialah untuk menerima ujian”.

Dalam hadis yang lainnya : “Tidak sempurna iman seorang kamu sehingga ia menyintaiku lebih daripada keluarganya , hartanya dan manusia seluruhnya” .

Kecintaan Mus`ab bin Umair ra

Saidina Umar ra menceritakan bahawa : Rasulullah saw melihat Mus`ab bin Umair ra, padanya tali pinggang yang diperbuat dari kulit kibasy, maka bersabda Rasulullah saw: “Lihatlah lelaki ini, Allah telah mencampakkan nur di dalam hatinya , aku telah melihat dia bersama ibubapanya menikmati kehidupan yang mewah dengan makanan yang amat lazat. Tetapi beliau sanggup meninggalkan segala kemewahan yang dinikmatinya itu semata-mata kerana cintakan Allah” .

Mus’ab bin Umair sanggup menghadapi segala mehnah dalam kehidupan dan dia redho dengan Allah swt. Inilah dia hakikat ibadat dalam Islam, akur dan tunduk kepada Allah diiringi dengan matlamat kecintaan yang mendalam ke hadrat Ilahi.

Khabab berkata : Kami berhijrah bersama Rasulullah .saw, Allah .swt adalah harapan kami, dengan itu maka wajarlah kami mendapat ganjaran dari Allah. Dari kalangan kami, usaha mereka membuahkan hasil dan dituai di dunia lagi. Sebahagian yang lain tidak berkesempatan, peluang menikmati hasil di dunia berlalu begitu sahaja, ia adalah Mas`ab bin Umair. Terkorban syahid dalam peperangan Uhud. Tiada padanya, melainkan baju yang basah. Apabila kami menutup kepalanya bahagian kaki terbuka. Apabila kami menutup kakinya, terbuka pula bahagian kepalanya. Maka bersabda Rasullullah saw: “Tutuplah kepalanya, letakkan di atas kakinya azkhar ( sejenis tumbuhan dari padang pasir )” .

Para sahabat yang menongkah arus menempuh gelombang hidup bersama Rasullullah saw, sentiasa mendampingi Baginda, menyintai Baginda sehingga sanggup bersusah-payah. Mereka juga melebihkan kemaslahatan Rasulullah dari segala-galanya. Tahap kecintaan mereka sampai ke darjat itu kerana mereka dapat melihat pada diri Rasulullah .saw segala contoh teladan yang tidak didapati diri orang lain. Itulah cinta untuk mengikut dan menurut segala perilaku Baginda. Cinta Rasul yang hakiki menjelma menerusi amal ketaatan kepada Allah swt . Begitu juga cinta pada Allah yang hakiki adalah dengan mengikut jejak sunnah Rasulullah .saw . Benarlah Firman Allah yang bermaksud:

“Katakanlah (wahai Muhammad) : “ Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”

[Ali- Imran : 31 ]

Thauban sangat menyintai Rasullullah saw hingga tidak dapat menahan ledakan perasaan cintanya;

Suatu hari ia datang menemui Rasulullah saw. Air mukanya telah berubah dan kelihatan sedih. Maka Rasulullah .saw bersabda yang maksudnya : “Apakah yang menyebabkan air mukamu berubah ? Maka Thauban berkata :“Wahai Rasulullah, keperitan yang kurasa dan kesakitan yang menimpaku adalah berpunca dari kerinduanku kepadamu yang mendalam, sehinggalah aku berjumpa denganmu. Apabila aku ingatkan akhirat, aku bimbang aku tidak akan dapat melihatmu kerana engkau berada di darjat yang tinggi bersama nabi – nabi. Jika aku masuk syurga aku berada di tempat yang rendah dari tempatmu. Sekiranya aku tidak masuk syurga aku tidak dapat melihatmu buat selama-lamanya” .

Setelah itu turunnya ayat yang bermaksud:

Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka mereka akan ( ditempatkan di syurga ) bersama–sama orang–orang yang telah dikurniakan nikmat oleh Allah kepada mereka, iaitu Nabi-nabi, dan orang-orang Siddiqin, dan orang – orang yang Syahid, serta orang – orang yang salih. Dan amatlah elok mereka itu menjadi teman rakan (kepada orang orang yang taat ) .

[An-Nisa’` : 69 ]

Sesungguhnya asas ibadat adalah cinta semata mata kepada Allah. Hanya kepada Allah .s.wt dipasrahkan seluruh jiwa raga dan kecintaan. Tiada cinta lain yang mengiringi kecintaan terhadap Allah swt . Meskipun ada cinta yang selain daripadaNya namun ia juga adalah kerana Allah pada jalan menuju kepada-Nya,dan mendapat keredhoan-Nya.


Wallahualam....

PENGIKUT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...