KELEBIHAN PUASA DI BULAN RAMADAN

Apabila membincangkan mengenai bulan Ramadhan, dengan sendirinya ia mempunyai hubungan dengan kewajipan puasa yang disyariatkan di dalamnya. Suatu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan. Meninggalkan atau sengaja tidak menunaikan kewajipan puasa, bukan saja suatu dosa besar bahkan ia tidak boleh ditebus dengan apa jua cara. Tidak boleh ditukar ganti, sekalipun orang yang meninggalkannya berpuasa seumur hidup.

Ini jelas sebagaimana sabda Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam:

Maksudnya: “Sesiapa berbuka satu hari pada bulan Ramadhan tanpa ada rukhshah (keringanan) dan tidak juga kerana sakit, dia tidak akan dapat melunaskan (mengganti) puasa yang ditinggalkannya itu, sekalipun dia berpuasa seumur hidup.”

(Hadis riwayat Tirmidzi, Abu Daud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Ibnu Khuzaimah)

Adapun kewajipan puasa ini bukan hanya sekadar menahan diri daripada makan dan minum atau perkara-perkara yang membatalkan puasa mulai dari terbit fajar shadiq hingga terbenam matahari, bahkan hendaklah juga menahan anggota badan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membawa dosa, kerana dosa itu boleh melupuskan matlamat puasa. Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam telah memberi peringatan dalam hal ini sebagaimana sabda Baginda:

Maksudnya: “Berapa banyak orang yang berpuasa tidak mendapat sesuatu daripada puasanya selain lapar dan dahaga.”

(Ditakhrijkan oleh Ibnu Majah)


• Ketibaannya Ramadan menyeru umat islam di seluruh pelusuk dunia serentak mengerjakan puasa dalam satu masa tertentu. Kesatuan hati dan niat tulus ikhlas ini dilakukan semata-mata untuk mengabdikan terhadap Allah SWT.

• Dengan diwajibkan berpuasa, semua golongan islam, kaya, miskin, berada dan tidak berada terpaksa menempuh ujian yang sama. Dengan berpuasa menimbulkan keinsafan dan perasaan bertimbang rasa serta kasih-mengasihi sesama umat islam.

• Amalan berpuasa melahirkan jiwa insan yang selalu taat kepada Allah, jesteru itu akan lahir pula ketenangan jiwa dan ketakwaan.

• Dari segi kesihatan, perut yang melalui proses berpuas dapat dibersihkan, sekalli gus beberapa penyakit yang terdapat di dalam tubuh badan manusia dapat diatasi.

• Puasa itu disifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai separuh daripada kesabaran.

• Orang yang berpuasa lebih disayangi Allah SWT, selamat daripad api neraka dan menghapuskan dosa-dosa kecil.

• Kedatangan Ramadan ada keistimewaannya kerana dianjurkan ibadah solat tarawih, disamping itu diwajibkan juga zakat fitrah (badan) keatas golongan yang mampu sebagai satu kewajipan membantu insan muslim yang lain, khususnya mereka yang daif.

• Diriwayatkan sebuah hadis daripada Nabi SAW :


من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفرله ما تقدم من ذنبه

Maksudnya : “ sesiapa berpuas Ramadan dengan penuh keimanan, mengharap balasan daripada Allah diampunkan dosa-dosanya yang lalu.”

• Ketibaan Ramadan menandakan terbukanya pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dirantaikan syaitan.

• Malam Nuzul al-Quran (17 Ramadan ) merupakan saat penting al-Quran diturunkan dari langit ke dunia untuk menjadi pedoman manusia hingga akhir zaman.

• Terdapat Lailatul Qadar iaitu satu malam padanya terdapat saat keberkatan menyamai 1000 bulan (83 tahun 3 bulan) ganjaran pahalanya daripada Allah SWT.


Wallahu'alam....

0 ulasan:

Catat Ulasan

PENGIKUT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...