Mengapa Perlunya MUJAHIDAH?


MENGAPA PERLUNYA MUJAHIDAH?

Dekad ini menyaksikan peratus penghuni dunia dikuasai oleh kaum hawa, rata-rata negara memberikan fakta bahawa bilangan golongan wanita mengatasi kaum lelaki, nidbah ini menunjukkan meremampu mencorak masa depan negara. Sehingga ke saat ini, sebahagian besar hidup wanita masih lagi dilalaikan dengan kecenderungan ke arah perhiasan yang berlebihan dan cita-cita hidup yang remeh-temeh. Marilah kita sama-sama merenungi beberapa keadaan yang menimpa wanita hari ini:

1.Pembunuhan Kanak-Kanak


Kalau di zaman firauan anak-anak lelaki telah dibunuh. Dibunuh kerana takut anak-anak itu akan menggugat kerajaan firauan, yang membunuhnya pula adalah pegawai-peagawai firaun bukannya ibu atau bapa kanak-kanak tersebut, malah pembunuhan tersebut adalah di sebalik ratapan ibu bapa kanak-kanak tersebut.

Di zaman jahiliyah pula, kanak-kanak perempuan di bunuh oleh bapa-bapa mereka sendiri, kanak-kanak tersebut ditanam di dalam lubang yang digalikan. Anehnya pada zaman ini, kanak-kanak tersebut dibunuh pula oleh ibu yang melahirkannya sendiri, tidak lagi tertentu kepada kanak-kanak lelaki mahupun perempuan. Lebih mengaibkan lagi apabila mayat-mayat tersebut dicampakkan ke dalam lubang tandas, semak-samun, ataupul longkang.

2.Murtad

Sensitiviti kepada isu kemurtadan begitu hambar sekali dalam masyarakat Islam. Dewasa ini sering didedahkan terdapat individu-individu yang murtad dan memohon keluar daripada Islam. Apa yang pasti hampir keseluruhan kes ini melibatkan wanita-wanita Islam. Keadaan ini jelas menunjukkan begitu rapuh sekali tahap keimanan kebanyakan wanita Islam abad ini.

3.Senjata Musuh Untuk Meruntuhkan Islam


Abdul Wadud Yusuf dalam bukunya (قادة الغرب يقولون دمروا الاسلام وأبيدوا أهله) mendedahkan salah satu teknik barat untuk meruntuhkan Islam ialah dengan merosakkan wanita Islam, pesongkan mereka daripada agama Islam, menggunakan mereka untuk merosakkan pemuda-pemuda Islam. Oleh itu wanita harus berhati-hati dengan perjuangan menuntut hak persamaan antara lelaki dan perempuan, kebebasan berpakaian dan seumpamanya.

Ini hanyalah beberapa contoh tentang realiti wanita dekad ini, gerakan menyelamatkan keadaan ini perlu diperkembangkan. Golongan ini memerlukan bimbingan yang berterusan daripada mujahidah-mujahidah. Mereka perlu bangkit daripada kelalaian semasa untuk memikul tugas dan amanah ini. Jika sekiranya wanita-wanita kristian sanggup menjelajah ke medan peperangan memberi semangat dan bantuan, jika wanita-wanita yahudi boleh bertungkus-lumus bergerak merosakkan identiti dan kepatuhan nilai rabbani insan muslim, jika wanita-wanita komunis sanggup meredah dan bermukim dalam hutan belantara demi mempertahankan idealogi mereka, mengapa wanita Islam tidak mampu untuk bertindak sama, masih tidak mampu walaupun sekadar untuk mengikuti usrah, tamrin, program, dan acara dakwah.

Kegawatan ini tidak akan mampu di atasi melainkan dengan kelahiran mujahidah. Sudah sampai ketikanya untuk wanita-wanita Islam beramai-ramai menyarung selendang mujahidah demi perjuangan suci. Hanya mujahidin dan mujahidah yang mampu untuk berdiri tegak dalam perjuangan kebenaran ini. Kerana mereka adalah golongan yang bersungguh pada mencari keredhaan Allah s.w.t lalu kesungguhan dan keikhlasan mereka akan menyebabkan Allah s.w.t menunjukkan jalan perjuangan ini kepada mereka. Firman Allah s.w.t di dalam surah al-Ankabut ayat 69,yang bermaksud:

“Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.”

Tiada alasan mahupun halangan yang akan dapat diberikan oleh mereka yang benar-benar mengikhlaskan diri unttuk tujuan ini. Lihatlah Asiah sekalipun ditakdirkan bersuamikan firaun, mujahidah ini tetap thabat di atas jalan perjuangan. Tidak ramai yang mengetahui kisah yang dihadapi oleh mujahidah ini dalam menangggung siksaan daripada suaminya sendiri. Beliau senyum sewaktu sedang diazab oleh firaun sehingga firaun mengatakan “lihatlah bagaimana bodohnya isteriku itu, ia diazab tetapi ia ketawa”. (rujuk Muhktasar Ibnu Kathir juzuk 3)

Tidak dinafikan bahawa sejak risalah tauhid in diturunkan, sejarah merekodkan sari tauladan daripada tokoh-tokoh mujahidah ini. Sejarah Islam tidak melupakan jasa Khadijah, Aisyah, Umu Salamah, Sumayyah, Asma’, dan seumpamanya. Kita juga tidak melupakan tokoh-tokoh mujahidah zaman ini walaupun sejarah dunia cuba melindungkan kehebatan mereka. Kita mengenali perjuangan seumpama Isabella dan Mariam Jamilah. Kita kagumi mujahidah-mujahidah seumpama Zainab al-Ghazali, Ummu Usamah, Aminah Ali, Amal Ashmawi, Aminah Qutub, Ummu Muaz, dan seumpamanya dalam berhadapan kezaliman regim Jamal Abdul Nasir. Semoga Allah s.w.t mengurniakan ganjaran yang sewajarnya kepada tokoh-tokoh tersebut.

Namun perjuangan Islam tidak terhenti kepada perjuangan mereka ini sahaja. Mereka hanyalah sekadar mata rantai kepada penerusan perjuangan ini. Ummah memerlukan mujahidah-mujahidah pengganti dan penyambung perjuangan mereka, malah ummah memerlukan bilangan mujahidah yang lebih ramai daripada yang sedia ada. Rebutlah perniagaan yang amat menguntungkan ini.

Firman Allah s.w.t dalam surah al-Soff ayat 10 hingga 13,yang bermaksud :

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? (10). Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya).(11). (Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga " Adn ". Itulah kemenangan yang besar.(12). Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan dari Allah dan kemenangan yang cepat (masa berlakunya). Dan sampaikanlah berita yang mengembirakan itu kepada orang-orang yang beriman.(13) .”

PERANAN MUJAHIDAH


Firman Allah s.w.t didalam surah at-Taubat ayat 71,yang bermaksud:


“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”

Jelas di sini tentang wujudnya peranan mujahidah dalam medan dakwah, namun semestinya tugas mereka agak berbeza dalam perkara-perkaa tertentu yang lebih menjurus kepada kesesuaian masing-masing. Yang pasti Islam meletakkan mujahidin dan mujahidah adalah saling melengkapi antara satu sama lain dalam jalan dakwah ini. Umumnya peranan mujahidah dapat disimpulkan kepada tiga kategori umum:

Pertama: Mujahidah Sebagai Isteri

Sebagai Syaqiq Arrijal, mujahidah adalah pelengkap kepada perjuangan mujahidin. Mereka bertangungjawab menguruskan keharmonian rumahtangga, Mereka bertangungjawab membentuk suasana mawadah warahmah dalam rumah tangga mereka. Banyak bukti yang menunjukkan disebalik kejayaan tokoh-tokoh dakwah dunia Islam adanya pernanan disebalik tabir yang dimainkan oleh mujahidah . Sebagimana kita tatapi betapa besarnya pernanan Khadijah di awal fajar dakwah Islam yang di bawa oleh suaminya Rasulullah s.a.w, begitulah juga yang kita temui pada tokoh-tokoh dakwah dekad ini dan itulah juga yang kita harapkan pada masa mendatang demi kesinambungan dakwah Islam ini. Sekali lagi cuba kita hayati kehidupan keluarga al-Hudhaibi;

Diceritakan oleh Muhammad Abdul Hakim bahawa adiknya Aminah yang datang dari kampung telah menumpang dirumah keluarga al-Hudhaibi selama 7 hari, 3 hari sewaktu Hudhaibi berada di rumah dan bakinya ketika ketiadaan beliau. Sewaktu aku membawa adikku Aminah pulang, beliau bertanya padakku dengan penuh takjub:

"Abang! Dari kejadian manakah datangnya isteri Hudhaibi itu? Adakah dia dari kejadian malaikat sehingga tiada langsung padanya sifat manusia dan wanita biasa?"

"Kenapakah wahai Aminah? Apakah sebabnya engkau bertanya sebegini?"

"Abdul Hakim! Aku begitu hairan dan kagum melihat sikap dan akhlaknya terhadap suaminya, selama tiga hari pertama ketika suaminya ada di rumah, beliau begitu serius dalam melahirkan rasa kasih sayang dan gembira dalam hati suami. Tidak memandang suaminya kepadanya pada waktu dhuha dalam keadaan dia berpakaian yang sama dengan waktu subuh, tidak waktu asar sebagaimana waktu zuhur. Beliau akan memakai pakaian yang cantik sewaktu setiap kali menyambut kepulangan suaminya ke rumah. Mereka tidak ubah seperti pasangan pengantin di hari-hari awal perkahwinan. Lebih menghairankan lagi sewaktu Hudhaibi bermusafir beliau tidak akan menukar pakaian yang dipakainya sewaktu melepaskan Hudhaibi pergi sehingga sepanjang hari-hari ketiadaan Hudhaibi dan tidak mendekati air melainkan untuk wudhu’ dan solat."

"Kejadian ini juga telah mengkagumkan aku kerana wanita tersebut telah menjangkau usia 50-an. Rasa ingin tahu tersebut menyebabkan aku pergi bertanya rahsia kepada pendakwah besar tersebut, Ustaz Hudhaibi menjawabnya dengan ringkas sahaja “umur perkahwinan kami telah mencecah 40 tahun, alhamdulilah tidak pernah wujud kekeruhan dalam hubungan kami walaupun 40 saat”. Dia seorang penyabar, redha, dan Qurratu A`yun." (sedutan daripada buku Akhawatul Muslimat)

Suami salah seorang mujahidah telah ditahan dan telah dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup. Ketika di dalam tahanan, suaminya mengutuskan surat kepadanya agar ia membuat pilihan sama ada terus menjadi isteri tetapi hanya pada nama sahaja ataupun bertindak mendapatkan khulu’ (mendapatkan cerai melalui undang-undang). Mujahidah itu tersebut membuat jawapan lebih kurang berikut:

“Apakah serendah itu anggapanmu terhadap perkongsian hidup yang telah terjalin atas dasar persaudaraan di jalan Allah s.w.t yang penuh keikhlasan ini? Tidakkah engkau rela aku menjadi kongsimu dan menerima pahala perjuangan di kala mana pahala perjuangan mu berlebihan di hari akhirat nanti? Aku bersumpah bahaea aku hanya mati sahajalah yang dapat memisahkan perkongsiaan hidup ini”. Sesudah 20 tahun, keluarlah suaminya itu kepada isterinya yang setia. Beliau mendapati rumahtangganya dalam keadaan aman, anak-anak lelakinya sudah ada yang bergelar siswazah dan anak perempuannya hampir di ambang perkahwinan.(sedutan daripada buku Akhawatul Muslimat)

Kedua: Mujahidah Sebagai Ibu


Ibu adalah penyumbang besar kepada pembinaan generasi masa depan, merekalah guru pertama, di tangan merekalah terletaknya warna corakkan untuk pembinaan anak-anak mereka. Mereka perlu mentarbiyah anak-anak mereka dalam tiga bentuk, tarbiyah fizikal, tarbiyah akal, dan tarbiyah iman. Tarbiyah yang baik akan melahirkan anak-anak yang soleh penegak kebenaran.

Banyak sekali kisah-kisah teladan dalam menunjukkan peri pentingnya perjuangan golongan ibu ini. Bagaimana imam haramain yang sewaktu kanak-kanak termakan benda yang tasyabuh, lalu ibunya berusaha mengeluarkan kembali daripada mulutnya. Imam Syafie sewaktu terketuk pintunya dengan kuat kerana terlalu gembira ingin memberitahu ibunya bahawa beliau mendapat surat dokongan daripada gabenor untuk belajar dengan imam malik, ibunya tidak membuka pintu rumah, sebaliknya berkata: 


Pergilah kamu belajar adab dan susila terlebih dahulu agar kamu bersopan sewaktu mengetuk pintu. Syeikh Abdul Kadir al-Jailani yang dididik oleh ibunya supaya tidak bercakap bohong, sehingga wang bekalannya yang disembunyikan dalam jahitan oleh ibunya diberitahu olehnya apabila ditanya oleh perompak.

Masih adakah lagi ibu seperti Asma’ binti Abu Bakar tatkala anaknya berdepan dalam keadaan genting, beliau memberi kata-kata peransanga kepada anaknya Abdullah untuk terus berjihad dengan kata-katanya yang membanggakan: matilah kamu dalam keadaan mulia, atau hidup sebagai deorang yang kuat, jangan engkaku rela hidupmu dalam keadaan yang hina kerana mati itu suatu yang pasti”. Semangat daripada ungkapan ini telah membawa Abdullah mati sebagai seorang syuhada’.

Ketiga: Mujahidah Sebagai Anggota Masyarakat

Medan ini merupakan satu medan yang luas, yang memerlukan sumbangan tenaga dan masa yang lebih. Dalam medan ini mereka perlu bekerjasama dengan mujahidin untuk memikul tanggungjawab amar makruf dan nahi mungkar.

Mereka juga perlu menggabungkan diri mereka dalam gerakan kebenaran. Zaman di mana mujahidah bergerak secara bersendirian dan tanpa berharakah dan berjemaah telah berlalu. Petensi dan daya perjuangan yang ada pada golongan wanita perlu digembelingkan sehingga mencetus arus tenaga yang kuat untuk mencorakkan sejarah.
Agama Islam tidak berpada melihat wanita hanya sekadar bersembahyang san berpuasa sahaja, tetapi wanita Islam perlulah menjadi wanita berperanan. Tiap wanita Islam perlu menjadi mujahidah, wanita harakah yang sentiasa bersedia meyahut cabaran dan penggilan demi masa depan Islam dan cita-cita Islam. Demi perjuangan ini mujahidah perlu:

-Menjadikan dirinya sebagai tenaga menyeru menusia menyembah dan mematuhi peraturan Allah s.w.t. Mencegah mereka daripada tunduk kepada sebarang idealisma yang bercanggah dengan ketauhidan kepada Allah s.w.t.

-Mereka perlu membimbing individu masyarakat dalam melaksanakan ibadat kepada Allah s.w.t dan tanggungjawab sebagai anggota masyarakat. Mereka perlu aktif dalam gerakan dakwah kepada masyarakat dalam membina suasana meujtamak muslim. Mereka perlu bekerja keras untuk menghidupkan aktiviti-aktiviti gerakan dakeah seumpama usrah, tamrin, dan sebagainya. Mereka juga perlu berkacimpung dalam bidang penulisan esei-esei pengetahuan dan bimbingan dakwah.

-Mereka perlu membina peribadi muslimah mithali sebagai model ikutan kepada individu wanita-wanita lain. Mereka juga perlu menghidupkan kembali generasi al-Quran yang pernah dilahirkan oleh madrasah Rasulullah s.a.w. Mereka perlu mengelakkam perselisihan faham, buruk sangka, dan seumpamanya sebaliknya membina sikap toleransi, kasih sayang, dan berbaik sangka sesama sendiri.

PERSEDIAAN MUJAHIDAH.

Firman Allah s.w.t di dalam surah at-Taubah ayat 122,yang bermaksud:

“Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).”

Atas kesedaran dan keinsafan tanggungjawab yang perlu dipikul ini, para mujahidah zaman ini perlu meningkatkan penguasaan mereka dalam ilmu pengetahuan yang berkaitan dengan agama Islam sebagai pengetahuan asas kepada mereka. Mereka juga perlu melatih diri untuk berorganisasi sebagai wasilah kepada dakwah yang bakal dipikul kelak. Di samping itu mujahidah juga perlu mengikuti perkembangan semasa bagi memudahkan mereka mengambil pendekatan dalam dakwah.


Wallahu'alam....
www.hasnulhadiahmad.blogspot.com

1 ulasan:

Assalamualaikum, saya minta izin untuk mengambil sebahagian isi post ini sebagai perkongsian. Semoga Allah merahmati kamu. Syukran ^_^

Catat Ulasan

PENGIKUT

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...